|Sayang..Sayang Iman =)

Arini aku nk citer sket pasal benda yang agak serius.. haha serius la sgt kan.. sila baca dengan santai yer.. hahah...

Setiap bayi yang lahir adalah istimewa. So,persoalannya disini,  kenapala para ibu bapa suka wat perbandingan & bersaing..? sila.. sila jgn serius lagik...Persaingan yang sihat digalakkan di pejabat atau dalam apa jua bidang, namun persaingan antara ibu bapa boleh mengakibatkan perasaan ragu pada minda anak kita. Akhirnya perasaan itu menular kepada probs yg serius seperti stress, kurang keyakinan diri serta banyak lagi.. 

Cubala kita bayangkan plus kita jua slalu hadapi benda neh kan.. contohnya, tiga wanita yg bergelar ibu  sedang chit chat kt opis.. Ibu pertama berkata, “ Aiman da mula merangkak pada usia 4 bulan”. Ibu kedua pula berkata.” Baby farah da pandai membuat suara bayi pada umo 3 ½ bln.. huhu.. Ibu ketiga pula x nak ngaku kalah.. “ Baby Damia da boleh panggil mama kt aii usia 6 bln..” hihihi mcm²… 

Bila kita luangkan masa bersama ibu bapa yang lain, amatla mudah untuk terlibat dalam situasi perbandingan pencapaian anak²… org slaloo kate kt aku.. baby Iman sure lambat merangkak & meniarap coz bdn dia berat.. wutever it is, aku hepi menikmati momento terindah perkembangan Iman step by step.. hahah ade aku kesah ckp² orang..? asalkan anak aku sihat ye tuan² puan².. opss terkasar bahasa nmpknya.. sila control emosi anda yer ummi ;)

So, ku sentiasa sematkan dalam minda haku bahawa anakku merupakan anugerah yang terindah & individu yang paling mengagumkan.. Sentiasa ingatkan diri sendiri bahawa jangka waktu perkembangan bayi adalah berbeza & mengikut kemampuan individu setiap bayi.

Jika kita berdepan dengan ibu bapa yang suka bersaing..?  Sabar ye para mommy daddy… Remember dats tiada parents atau anak yang 100% purrfectt.. =)
Sebolehnya janganla dan elakkan dari membikin persaingan itu bertambah hot & spicy ;) .. Jika ada ibu yang bermegah eksen tentang pencapaian anaknya, elakkan diri dari buat nasi tambah yer.. ;) means, tokok tambah tentang pencapaian anak kita pula.. semolek²nya, praised her for their achievement =)

Berilah perhatian pada bayi kita dari kita mengeluh tentang perkara yang sebaliknya. Contohnya : dari kita dok tertanya² napela anak kita nih lambat sgt nk merangkak. So, kita tumpukan pula pada gerakbalasnya pada suara & sentuhan kita.. =)

Most importantly, give an unrivaled love tO our baby. Becoz from that way they learns to love themself. in addition, don’t forget to love ourselves too! because we are parents of the special children.. wink wink =)

Iman yang terbaikkkk =)



Comments

Popular posts from this blog

::nk diet!! ::

81 Hari lagi bakal bertemu Ramadan Kareem...